Colectarea, transportul, incinerarea si eliminarea animalelor moarte sau a subproduselor de origine animala nedestinate consumului uman din gospodariile crescatorilor vasluieni urmeaza a fi facuta de un operator, pentru care Consiliul Judetean organizeaza licitatie de prestari servicii estimand ca, pana la sfarsitul anului, vor fi stranse 20 de tone de cadavre animale.

Conform unui act normativ emis in aceasta vara, in sarcina consiliilor judetene intra gestionarea organizarii activitatilor de neutralizare a animalelor moarte, provenite din gospodariile crescatorilor individuali de animale. Se face referire directa la animalele moarte, ucise prin eutanasiere, avand sau nu un diagnostic exact, ori care au murit, inclusiv animale nascute moarte sau nenascute, in cadrul unei ferme sau in oricare alt spatiu in timpul transportului, dar care nu au fost sacrificate pentru consumul uman.

Totodata, urmeaza sa fie eliminate prin colectare cadavrele animalelor salbatice suspecte de boli epizootice, cadavrele de rumegatoare, indiferent de cauza mortii, dar si cadavrele animalelor (altele decat rumegatoare): porci, pasari, cai, iepuri, pesti sau animale crescute pentru blana, exemplare care reprezinta risc mediu pentru sanatatea umana sau animala.

Pentru anul 2018, costurile acestei campanii sunt estimate la 900 lei/tona, fiind alocata o suma totala de 18.000+TVA. Decontarile vor fi efectuate in functie de cantitatile distruse, bugetul de stat acoperind 100% din cheltuielile de transport, respectiv 75% din cheltuielile necesare distrugerii animalelor moarte.

Autoritatile locale sunt de parere ca aceasta activitate este una care aduce beneficii indeosebi mentinerii sanatatii sanitare veterinare a oamenilor si a animalelor domestice/salbatice. Este un element important de preventie, mai cu seama ca, in judetul Vaslui, nu a fost depistat niciun caz de pesta porcina africana, stiut fiind de altfel ca virusul rezista pana la 10 zile in cadavre.