Comisiei Europene i s-a cerut, printr-un raport emis de Comisia de Agricultura si Dezvoltare Rurala din Parlamentul European, sa interzica exportul animalelor vii in tari terte pentru a limita situatiile in care animalele le indura de-a lungul transportului. Raportul, care cere sa fie aplicate pedepse dure, implicit anchetarea penala a vinovatilor, solicita aplicarea Regulamentului nr. 1/2005 al Consiliului Europei, cu referire la protectia animalelor pe timpul transportului, in interiorul si in afara Uniunii Europene.

Anchetele efectuate si rapoartele ulterioare prezinta chinurile pe care le indura animalele, in drumurile facute, cel mai adesea, spre tarile arabe. Inghesuite, fara acces la hrana si apa, ucise ulterior sau abandonate pe suprafete unde mor in chinuri. Sunt elemente care au determinat Comisia de Agricultura din Parlamentul European sa vina cu propunerea aplicarii unor pedepse aspre pentru vinovati si interzicerea exportului de animale vii daca, pe durata transportului, nu sunt respectate regulile de bunastare a animalelor. Tara noastra exporta curent ovine in tarile arabe, iar organizatia Animal International a prezentat deseori conditiile neconforme de transport si chinurile traite de animale.

Raportul Comisiei de Agricultura cere statelor membre ale Uniunii Europene sa renunte la transportul animalelor vii, reorientandu-se spre exportul de carcasa, carne si produse din carne, sa infiinteze abatoare si puncte de sacrificare in ferme, pentru a limita astfel incalcarea flagranta a regulilor privind bunastarea animalelor.

Membru al Comisiei de agricultura, raportorul Jorn Dohrmann atentioneaza asupra numarului considerabil de rapoarte ce privesc utilizarea de vehicule necorespunzatoare pentru transportul animalelor vii, in spatiul terestru sau maritim. Indeosebi la exportul catre tarile terte, calatoriile foarte lungi provoaca mari suferinte animalelor. Un alt element de disconfort pentru acestea il reprezinta opririle lungi si repetate la frontiere, pentru verificarea documentelor de insotire, in cazul transportului pe uscat.